Маркетинг је чудо. У свакој реклами, окружени топлим тоновима, игра се и смеје срећна породица. Мама. Тата. Син. Кћерка. И ништа вам друго не преостаје него да пожелите да имате такву породицу, као из рекламе. Али шта онда ако не успете да створите ту исту слику срећне породице? Јер, сетите се Толстојевих речи да свака срећна породица личи једна на другу, а да је свака несрећна породица несрећна на свој начин. Оно што нам доноси савремени живот јесте свакако даље од те слике срећне породице. Јер и кад су четворо споменутих на почетку, којим случајем, на истом месту у исто време, кћерка вероватно типка до бескраја поруке на мобилном, син игра игрице, тата уз пиво прати енглеску Премијер лигу, а мама склања остатке хране после вечере и уздише, питајући се у чему јој је прошла младост. Или није тако? Да не кажем да је много реалнија друга слика, да је тата тај који кува и пегла, а мама ради по 12 сати јер својом упорношћу доноси већу плату у кућу. И замислите, нико од њих двоје неће у јавности да призна да су заменили улоге и да им је баш добро тако.
Недавно смо на једном округлом столу чули својеврсне примедбе на рачун управо ове слике срећне породице, која прати нашу децу кроз цело њихово одрастање, почев од првих сликовница, буквара, па до средњошколских књига. Увек су оно четворо ту – мама, тата, син и кћерка – што не одговара српској стварности, јер нам је прираштај мањи од једног промила, дакле, на један брачни пар једва да дође једно дете. А ако породица има и двоје деце, или су два сина или две кћерке. Редак је, дакле, такав пар потомака, који задовољава маркетиншке норме равноправности полова.
Многи децу немају дуго година. Многи се и разведу, или им брачни друг умре, па остану као такозване непотпуне породице. Како онда ублажити бол детета које изгуби једног родитеља, а у буквару види ту срећну породицу? И зна да, и ако дође очух или маћеха, то више неће бити та иста слика. Боли то, знате, и дете и тог родитеља који остаје сам.
Даље, и нацрт грађанског законика, који диже прашину ових дана у јавности, са бројним новинама, предвиђа и цивилно партнерство, то јест заједницу две особе истог пола. Значи, веома је вероватно да ће се ускоро у букварима наћи и слика срећне породице са два родитеља истог пола.
Недавно је објављена прича о изузетној храбрости једне младе жене са мултиплом склерозом која је родила дете. Њен муж је улетео у бирократски клинч, тражећи законско право да као отац преузме њено одсуство ради неге детета. Верујте, срећнију породицу од њих троје у том малом, мемљивом поткровљу нисам давно видела. Мислим да би примери таквих породица такође требало да нађу места у маркетингу или уџбеницима, иако нису можда баш свима лепи за око. Зато што је то стваран свет. И зато што ће се онда можда боље и разумети инклузија.
Питања су многа, чини ми се, овим отворена. А колумну завршавам, са сузом у оку, јер су ми та слика непотпуне породице и тај бол познати. А вама који пишете уџбенике и правите рекламе, да ли по осећају части, на основу чињеница, диктата политичара или маркетиншких трендова, кажем да отворите врата. Живот нам се дешава. И скроз је другачији од оног на сликама.
Објављено у листу Правда,8.јул 2011.године
Нема коментара:
Постави коментар